ما در ریدینگ آیلتس، چه در آیلتس جنرال و چه در آیلتس آکادمیک با 40 سؤال طرف هستیم که باید در 60 دقیقه به آن‌ها پاسخ بدهیم. همین ابتدای کار به یک نکته مهم می‌رسیم! برای هر سؤال چند دقیقه زمان‌داریم؟ برای هر سؤال در آزمون ریدینگ یک و نیم دقیقه زمان‌داریم؛ اما این سؤال‌ها آیا همه ازنظر زمانی هم‌ارزش‌اند؟ به بخش‌بندی آزمون ریدینگ دقت کنید:

آزمون ریدینگ آیلتس در بخش آکادمیک و جنرال به سه سکشن یا پارت تقسیم می‌شود. سکشن اول 13 سؤال دارد. سکشن دوم 13 سؤال دارد؛ و سکشن آخر 14 سؤال. حالا سؤال اینجاست که با توجه به اینکه هر سکشن تقریباً به‌اندازه برابری سؤال دارد، آیا برای هر سکشن 20 دقیقه زمان کنار می‌گذاریم؟

نکته اینجاست که هر چه از سکشن اول به سکشن آخر نزدیک می‌شویم، سؤالات به‌مرور سخت‌تر و سخت‌تر می‌شوند؛ بنابراین پیشنهاد من به‌عنوان استاد آیلتس شما این است که برای سکشن اول 15 دقیقه وقت بگذارید چون آسان‌تر است. برای سکشن دوم 20 دقیقه و برای سکشن آخر 25 دقیقه چراکه کمی سخت‌تر از باقی بخش‌هاست!

ریدینگ آیلتس

انواع سؤالات ریدینگ چیست؟

سؤالات ریدینگ انواع مشخصی دارند که اگر آن‌ها را خوب بشناسیم امکان ندارد که در آزمون از چیزی متعجب شویم. این سؤالات به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

Short answer questions

Multiple choices

Summary completion

Matching sentence endings

Sentence completion

True/false/notgiven

Matching headings

Labeling a diagram

Matching information to paragraphs

ریدینگ آیلتس

معمولاً سؤالات آیلتس در بخش ریدینگ از این 9 حالت نه بیشتر می‌شوند و نه کمتر. هر آزمون ریدینگ، معمولاً سه چهار سؤال از هر یک از این دسته‌ها دارا خواهد بود؛ بنابراین با شناخت هر یک از این بخش‌ها، می‌توانیم به‌خوبی با نحوه پاسخ‌دهی به سؤالات ریدینگ آشنا شویم! اما قبل از هر چیز به یک سری نکته کلی در باب ریدینگ آیلتس می‌پردازیم:

تفاوت بین آزمون ریدینگ آیلتس در بخش جنرال و آکادمیک چیست؟

سؤالاتی که در هر دو آزمون می‌آیند “عیناً” شبیه هم هستند. بازهم تکرار می‌کنم: “عیناً” شبیه هم.

تفاوت در دو چیز است:

یک  سختی و آسانی متن‌ها: در آزمون ریدینگ آکادمیک متن‌ها دشوارتر و علمی‌تر هستند. البته نه علمی به معنای مثلاً میکروبیولوژی و پزشکی! بلکه متن‌هایی هستند که عوام مردم می‌فهمند؛ اما به هر ترتیب ماهیت علمی‌تر دارند.

دو سیستم نمره دهی دو آزمون باهم متفاوت است. مثلاً در آزمون ریدینگ آکادمیک اگر 30 سؤال را از 40 سؤال درست پاسخ دهید به نمره دلخواه 7 می‌رسید. حال‌آنکه این تعداد درست برای آزمون ریدینگ جنرال 34 است!

ریدینگ آیلتس

نکته اول: زمان‌بندی مهم‌ترین چیز در ریدینگ آیلتس است!

از قدیم استادهای آیلتس به شاگردانشان گفته‌اند که بزرگ‌ترین دشمن در آزمون ریدینگ “زمان” است؛ بنابراین به‌شدت توصیه می‌شود تا با تست زدن زیاد و زمان و بندی کردن ( دقیقاً مثل کارهایی که در زمان کنکور کارشناسی می‌کردیم ) به زمان‌بندی درست و دقیقی در آزمون ریدینگ آیلتس برسیم! مخصوصاً این‌که همان‌گونه که شاید خیلی از شما می‌دانید، در پایان آزمون ریدینگ آیلتس به‌هیچ‌عنوان به شما وقت اضافی برای واردکردن پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه نمی‌دهند؛ بنابراین شما باید سه چهار دقیقه در آخر کار برای ورود اطلاعات به پاسخ‌نامه زمان بگذارید.

نکته دوم: حتماً instruction ها را بخوانید.

اینستراکشن ها چیستند؟ اول هر گروه از سؤالات به شما دستوری می‌دهد. مثلاً می‌گوید no more than two words؛ یعنی این جواب شما نباید بیشتر از دو کلمه باشد. گاهی شاگردان آیلتس من، این توضیحات را علی السویه می‌گیرند و خیلی به آن‌ها دقت نمی‌کنند که خدایی ناکرده ممکن است ضربه بزرگی بخورند.

نکته سوم: زود نترسید!

برخی از سؤالات ریدینگ آیلتس خیلی آسان و یکی دو مورد خیلیییییی سخت هستند. من حتی از همکاران خودمان به‌عنوان استاد آیلتس کسانی را می‌شناسم که اگرچه واقعاً استادند، اما گاهی باید سؤالی را چک کنند تا اطمینان حاصل کنند که پاسخشان درست است. غرضم این است که شما به‌عنوان شاگرد و با دیدن یکی دو سؤال سخت زود ترس برتان ندارد. شما برای 7 شدن، جای 10 اشتباه دارید؛ بنابراین نیاز نیست زود بترسید. می‌توانید بی‌خیال سؤالات سخت شده و روی سؤالات آسان‌تر زوم کنید.

نکته چهارم: آزمون ریدینگ، درواقع آزمون لغت است!

خیلی مهم است که برای آماده کردن خود برای ریدینگ آیلتس، پیش از تست‌زنی مقدار قابل‌توجهی ریدینگ بخوانید و لغت حفظ کنید. دست از سر کتاب قدیمی و بیخود 504 هم بردارید لطفاً و کتاب‌های بهتری مانند اینساید ریدینگ را سرلوحه خود قرار دهید. کتاب اسنشیال ورزد فور آیلتس هم کتاب خوبیست . یک‌بار دیگر می‌گویم: essential words for the ielts .

نکته پنجم: توقع نداشته باشید که هر لغت را متوجه شوید!

حتی من که دکترای زبان‌دارم و سال‌هاست آیلتس تدریس می‌کنم، بینی و بین اللهی تمام لغات یک متن سخت ریدینگ آیلتس را بلد نیستم؛ بنابراین شماها که زبان‌آموز هستید از خودتان توقع بیجا نداشته باشید. شماها به‌راحتی و با تکنیک contexualization می‌توانید به‌راحتی معنای یک لغت را از سایر کلمات قبل و بعد آن و نیز از روی فحوای کلی متن متوجه شوید.

چگونه دایره واژگان خودمان را برای آزمون ریدینگ گسترده‌تر کنیم؟

آزمون ریدینگ، همان‌گونه که بالاتر گفتیم، آزمون لغت است. دقیقاً ازاین‌روست که در آزمون ما با پدیده پاراف ریز کردن روبه‌رو هستیم. به‌عکس زیر دقت کنید؟

ریدینگ آیلتس

ما در آزمون ریدینگ همواره با مترادفات و synonym ها روبه‌رو هستیم. طراحان سؤال، یک متن دارند که آن را با استفاده از مترادفات، پاراف ریز کرده و سؤال طراحی می‌کنند. حالا ما چگونه می‌توانیم دایره واژگانمان را برای فهمیدن این مترادفات بالا ببریم؟

لطفاً! الکی نروید سراغ کتاب‌های کمبریج تا ریدینگ های قبلی را بخوانید. به‌هیچ‌عنوان امکان ندارد که یکی از آن‌ها دوباره در آزمون شما نیز بیاید. آزمون آیلتس آزمون‌های مسخره‌ی دانشگاه آزاد نیستند که تکراری باشند.

لطفاً متن‌های آموزشی مثل اینساید ریدینگ و اسنشال و … بخوانید ولی در همین زمان، از متن‌های مجلات نیز فارغ و غافل نباشید. چراکه احتمال آمدن یکی از این متن‌ها برای آزمون بعدی شما، بیشتر از یکی از متن‌های کمبریج‌هاست. مجلات اینترنتی که می‌توانید از خواندن آن‌ها لذت ببرید را اینجا برایتان لیست می‌کنم:

National geographic

New scientist

The economist

History today

Time

Cosmopolitan

Wired

تمام این مجلات را برایتان لینک کرده‌ایم تا به‌راحتی و فقط با یک کلیک به آن‌ها دسترسی داشته باشید!

نکته هم این است که شما باید وقتی در این مجلات و متن‌ها به کلمات مهم می‌رسید، آن‌ها را نت‌برداری کنید. شکل یک نت‌برداری خوب را اینجا برایتان قرار می‌دهم:

ریدینگ آیلتس

همان‌گونه که در این عکس می‌بینید، هم نحوه تلفظ یک لغت را برای خودمان نت‌برداری کرده‌ایم، هم مترادفات آن و هم با آن کلمه یک جمله ساخته‌ایم تا برای همیشه در ذهنمان باقی بماند!

حالا در بخش آخر این مقاله، به بررسی یک سری از سؤال و جواب‌های مهم که ممکن است درباره ریدینگ آیلتس در ذهنتان مانده باشد می‌پردازیم:

  • آزمون ریدینگ آیلتس چقدر طول می‌کشد؟

این آزمون دقیقاً یک ساعت است و بلافاصله پس از آزمون لیسنینگ می‌آید و در انتها (برخلاف لیسنینگ ) به شما زمان اضافه برای واردکردن پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه نمی‌دهند. برای همین واقعاً پیشنهاد می‌شود که پس از پایان هر سکشن (13 سؤال) یک دقیقه زمان بگذارید و آن‌ها را وارد پاسخ‌نامه کنید.

  • ریدینگ آیلتس چند بخش است؟

سه بخش دارد. در آزمون ریدینگ که تکلیف مشخص است چراکه هر بخش فقط یک متن دارد. پس می‌شود سه متن. در ریدینگ جنرال هم سه بخش‌داریم اما در هر بخش دو یا سه متن قرار دارد که با این حساب تعداد متن‌ها دریکی ریدینگ کامل حدود شش هفت متن می‌شود.

  • چند مدل ریدینگ در آیلتس وجود دارد؟

دو مدل. جنرال و آکادمیک. شما قبل از آزمون، و در هنگام ثبت‌نام در سایت اینترنتی مخصوص آزمون، نوع آزمون خود را انتخاب می‌کنید. اگر می‌خواهید برای دانشگاه اپلای کنید ریدینگ آکادمیک می‌خواهید؛ و اگر می‌خواهید برای مهاجرت کاری مثلاً به کانادا اقدام کنید ریدینگ جنرال لازم دارید.

  • چطور متن‌هایی در ریدینگ آکادمیک می‌آیند؟

متن‌های آکادمیک از مجلات و روزنامه‌های معروف انتخاب می‌شوند و کمی لغات آکادمیک تر در آن‌ها دیده می‌شود.

  • چطور متن‌هایی در ریدینگ جنرال می‌آیند؟

متن‌های جنرال آسان‌تر هستند. برای سکشن اول، متن‌ها درباره بروشورها و اطلاعات روزمره‌اند. مثل ثبت‌نام در کلاس یا رزرو هتل و … . متن‌های بخش دوم درباره مسائل کاری هستند؛ و متن‌های آخر کمی سخت‌تر و شبه آکادمیک می‌شوند.

  • چند سؤال در آزمون ریدینگ آیلتس وجود دارد؟

40 سؤال.

  • ریدینگ آیلتس چگونه نمره‌گذاری می‌شود؟

اگر 15 سؤال را درست بزنید نمره‌تان 5 می‌شود. اگر 20 سؤال را درست بزنید نمره‌تان 5.5 می‌شود. اگر 23 سؤال را درست بزنید نمره‌تان 6 می‌شود. اگر 27 سؤال را درست بزنید نمره‌تان 6.5 می‌شود. اگر 30 سؤال را درست بزنید نمره‌تان 7 می‌شود. اگر 33 سؤال را درست بزنید نمره‌تان 7.5 می‌شود و …

  • آیا ریدینگ آیلتس نمره منفی دارد؟

خیر! بنابراین هرگز سؤالی را بی‌جواب نگذارید!

  • آیا می‌شود با خودکار جواب داد؟

خیر! فقط با مداد.

  • برای هر سکشن چقدر زمان بگذاریم؟

برای سکشن اول 15 دقیقه. برای سکشن دوم 20 دقیقه. برای سکشن آخر 25 دقیقه.

  • آیا می‌توانیم روی برگه‌ی متن‌ها و سؤالات چیزهایی بنویسیم؟

بله. شما می‌توانید زیر متون خط بکشید یا هر چه می‌خواهید روی آن‌ها بنویسید.

  • آیا در پاسخ‌نامه باید اول هر کلمه را بزرگ بنویسیم؟

خیر/ در ریدینگ آیلتس بزرگ و کوچک نویسی کلمات اهمیتی ندارد.

  • آیا دیکته کلمات مهم است؟

بله. شما باید حتماً پاسخ‌هایتان را ازنظر دیکته چک کنید.

خب دوستان عزیزم. این‌ها توضیحاتی کلی بود در باب ریدینگ آیلتس ولی شدیداً به شما عزیزان توصیه می‌کنم تا نکات حرفه‌ای‌تر را در سایر مقالات بخش ریدینگ ما دنبال کنید چراکه در آن مقالات به ریز نکات ریدینگ پرداخته‌ام.