لیستنینگ آیلتس۱۳۹۸-۱۲-۱۰ ۰۹:۳۳:۵۷ +۰۰:۰۰

آزمون لیسنینگ آیلتس

لیستنینگ آیلتس

بخش لیسنینگ از آزمون آیلتس اولین آزمون در روز امتحان است و مهارت شنیداری شما را مورد ارزیابی قرار می دهد. نکته مهم این است که لیسنینگ آیلتس ، در هر دو مدل آیلتس جنرال و آکادمیک یکسان است. بخش لیسنینگ در آزمون آیلتس 40 سوال دارد و به 4 بخش تقسیم می شود. بخش ابتدایی آسان تر و عمومی تر است و هرچه آزمون به سمت انتها پیش می رود ، سخت تر و سخت تر می شود. زمان این بخش 40 دقیقه است. شما 30 دقیقه به فایل صوتی گوش داده و به سوالات پاسخ می دهید و ده دقیقه زمان به شما می دهند تا پاسخ های خود را وارد پاسخنامه رسمی آزمون لیسنینگ کنید.

لیستنینگ آیلتس

بخش اول آزمون لیسنینگ آیلتس:

این بخش یک مکالمه بین دو نفر است که عموما از پشت تلفن انجام می شود. این بخش می خواهد توانایی شما در فهمیدن اطلاعات خرید یا ثبت نام را بسنجد. این بخش ، اسان ترین بخش از آزمون است و بسیار آهسته صحبت می کند. مکث های زیادی بین هر سوال وجود دارد تا شما به راحتی قادر به انجام سوالات باشید.

مثال هایی که در این بخش می آیند شمال این موارد هستند: ثبت نام در یک کلاس دانشگاهی ، رزرو هتل ، خرید بیمه ماشین ، ثبت نام در تور مسافرتی ، ورود به هتل و مکالمه با رسپشن.

نکات مربوط به بخش اول :

دیکته اهمیت بسیاری دارد و اگر در لیسنینگ آیلتس دیکته ای را اشتباهی بنویسید ، از شما نمره کم می شود. بنابراین برای موفقیت در بخش اول آزمون ، باید دیکته ی روزهای هفته و ماه های سال را به خوبی بلد باشید تا در هنگام نگارش تواریخ ، به مشکل بر نخورید. چرا که نوشتن تاریخ ها یکی از سوالات حتمی بخش اول است.

نوشتن اسم های فامیل یا شماره ها ( مثل شماره پاسپورت یا شماره کارت بانکی و … ) نیز پس از هجی شدن ، یکی از سوالات رایج این بخش است. اسپیکر برای شما مثلا شماره یک کد پستی را می خواند و شما باید بتوانید تند تند عددهایی که می شنوید را یادداشت کنید. بنابراین این بخش نیز ، باید تمرین شود تا سرعت دست شما ، با سرعت گوش شما هماهنگ باشد.

چرا که لیسنینگ آیلتس فقط یک بار پخش می شود و شما باید همزمان هم بشنوید و هم بنویسید.

مهارت پیش بینی کردن و حدس هوشمندانه :

اصطلاح جالبی در بین اساتید آیلتس وجود دارد و آن pen-reading یا با مداد خواندن است. شما باید در زمان هایی که قبل از شروع فایل صوتی به شما می دهند ، جملات را خوانده و زیر کلمات مهم با مدادتان خط بکشید و جاهای خالی را در ذهنتان حدس بزنید. مثلا به این سوال دقت کنید:

Especial tours organized for groups of ……. People .

به نظرتان در جای خالی چه کلمه ای باید بیاید؟

“تورهای خاص ترتیب داده می شود برای گروه های ………. نفره. ”

طبیعتا و احتمالا باید در این جای خالی عدد بیاید . مثلا گروه های 15 نفره. بینابراین حدس هوشمندانه قبل از شنیدن فایل صوتی ، می تواند به شما شانس بیشتری برای پاسخ دادن بدهد.

بخش دوم آزمون لیسنینگ آیلتس:

در بخش دوم ما با یک مونولوگ سر و کار داریم. اسپیکر هنوز هم آهسته و آرام حرف می زند و هنوز هم لیسنینگ در این بخش آسان است اما مکث ها بین سوالات کمتر شده است و سطح کلمات استفاده شده در لیسنینگ هم سخت تر است.

مثال های این بخش شامل اطلاعاتی درباره موارد زیر است:

مرور و بررسی ویژگی های یک تور مسافرتی ، تبلیغات درباره مزایای یک خمیردندان جدید ، گزارشی درباره یک ساحل زیبا در کاراییب.

اگر بخواهید نمره ی خوبی مثل نمره 7 در آزمون ایلتس بگیرید ، باید از بخش اول و دوم روی هم 18 سوال از 20 سوال را درست پاسخ دهید.

بخش سوم آزمون لیسنینگ آیلتس:

در بخش سوم ، اوضاع کمی آکادمیک تر می شود. این بخش ، مکالمه ای بین دو نفر و یا حتی بیشتر است و کمی تضارب اطلاعات ، کار شنونده که ما باشیم را سخت تر می کند. یکی از افراد اطلاعاتی می دهد و یکی فرد دیگر آن را اصلاح می کند و این اوضاع این بخش را کمی پیچیده کرده است.

مثال های این بخش آکادمیک تر هستند: بحث دانش آموزان درباره یک تحقیق علمی ، بحث دو شاگرد و یک استاد درباره یک موضوع تحقیقی

بخش سوم ، مخصوصا زمانی که دارای سوالات سه گزینه ای باشد ، از سخت ترین بخش های آزمون خواهد شد. سرعت گوینده بسیار تند تر است و مطالب هم علمی و کلمات هم بسیار آکادمیک تر شده اند. مثلا شما کلمه ای مانند assignment  را هم باید بشنوید ، و هم باید با املای درست در جای خالی بنویسید.

بخش چهارم آزمون لیسنینگ آیلتس:

لیستنینگ آیلتس

این بخش یک مونولوگ یا یک speech درباره یک موضوع تماما آکادمیک است. موضوعی مثلا مانند کوسه های اقیانوس آرام!

یک نکته مهم این است که لیسنینگ در این بخش مکث ای ندارد. هیچ مکث ای!! یعنی شما تمامی ده سوال را پشت هم خواهید شنید. خیلی تند باید هم بشنوید و هم به سوالات جواب دهید. عمده ی بچه ها ، بیشتر از 5 سوال از 10 سوال این بخش را پاسخ نمی دهند. برای همین ، باید سعی کنید از بخش های اول و دوم امتیازات بیشتری کسب کنید چون پاسخ به سوالات این بخش کار بسیار دشواری است.

سیستم نمره دهی در آزمون لیسنینگ ایلتس:

به جدول زیر دقت کنید . شما به هر تعداد سوال درستی که پاسخ دهید ، یک نمره خاص خواهید گرفت. مثلا اگر 20 سوال از 40 سوال را درست پاسخ دهید ، نمره شما 5.5 خواهد شد.

انواع سوالات در آزمون لیسنینگ آیلتس:

  • سوالات چند گزینه ای یا multiple choice
  • سوالات پاسخ کوتاه یا short-answer questions
  • جای خالی پر کردن یا sentence completion
  • سوالات پر کردن جدول یا table completion
  • سوالات برچسب زدن بر یک دیاگرام یا diagram labeling
  • دسته بندی کردن پاسخ ها یا classification
  • مچ کردن یا matching

که در مقالات مختلف سایت آیلتس کپسول در بخش لیسنینگ ، به تمامی این سوالات پرداخته ایم.

چگونه برای بهتر شدن مهارت لیسنینگ خود اقدام کنیم؟

نکته بسیار حیاتی در افزایش مهارت لیسنینگ ، مخصوصا وقتی در کشوری مثل ایران قرار دارید ، قرار دادن خود در موقعیت شنیدن است. برای این کار موارد زیر را انجام دهید:

  • تا می توانید موسیقی گوش دهید و متن های آن ها را بخوانید. برای این کار ما در کانال تلگرامی خودآموز ، برای هر جلسه کلی لیسنینگ قرار داده ایم.
  • تا می توانید سریال ببینید. مثلا ما سریال extra را در برنامه خودآموز آیلتس قرار داده ایم.
  • اگر روحیه علمی دارید به سایت ted.com رفته و ویدیوهای فوق العاده آن را ببینید.
  • به بخش لیسنینگ سایت ما سر زده و نکات مربوط به لیسنینگ را مرور کنید.

نکات مهم درباره لیسنینگ آیلتس:

  • هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید. هر حدسی می زنید بنویسید. آزمون آیلتس نمره منفی ندارد.
  • تمرکز خود را حفظ کنید. حتی اگر چند سوال را از دست دادید ، امتحان را پایان یافته در نظر نگیرید. برای سوالات باقی مانده بجنگید.
  • پاسخ سوالات را خیلیی زود ننویسید. گاهی اسپیکر اطلاعات خودش را چند ثانیه بعد تغییر می دهد و اصلاح می کند.
  • مراقب تعداد مجاز پاسخ ها باشید. مثلا در برخی سوالات فقط و فقط یک کلمه باید بنویسید.
  • هنگام وارد کردن پاسخ هایتان به پاسخ نامه مراقب باشید جا به جا وارد نکنید.
  • قبل از پر کردن جای خالی ، به نوع کلمه ای که از نظر گرامری مناسب آن جای خالی است دقت کنید. مثلا آیا برای این جای خالی اسم مناسب است یا فعل یا صفت.

پانوشت:

گاهی دانش آموزان فقط و فقط روی تست زنی کتاب های کمبریج زوم می کنند که کار درستی نیست. بهتر است ابتدا زبان عمومی و لیسنینگتان را با کتاب های عمومی تر و فیلم ها و سریال ها بالا بکشید و پس از آن روی تست های کمبریج آیلتس زوم کنید.

۲۰ نکته انفجاری برای لیسنینگ آیلتس !

۱۴ام خرداد, ۱۳۹۸|دسته‌بندی: لیسنینگ|

یک – لیسنینگ آیلتس فقط یکبار پخش می شود. بنابراین شما لازم است حتما یکبار این مدلی تست بزنید. یعنی یکبار اول تا آخر آزمون را پشت هم بزنید تا با سرعت لیسنینگ آشنا

۵ راهکار برای افزایش نمره لیسنینگ آیلتس !

۱۴ام خرداد, ۱۳۹۸|دسته‌بندی: لیسنینگ|

براحتی در لیسنینگ آیلتس ، 7 بگیرید ! راهکار هایی برای افزایش نمره لیسنینگ آیلتس من همیشه در سمینارهای لیسنینگ آیلتس این پنج نکته را با اسلایدشو و بصورت پاورپوینت در ابتدای صحبت هایم در مورد افزایش نمره لیسنینگ

عنوان

رفتن به بالا